Daltononderwijs
Kinderen hebben behoefte aan en recht op kwaliteitsvol onderwijs dat afgestemd is op hun onderwijsbehoeften. Om dit kwaliteitsvol onderwijs vorm te geven kiezen wij als school voor het Daltononderwijs. Wij ambiëren om leerlingen te laten functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelf verantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven. Daarmee gaat het daltononderwijs voortdurend met zijn tijd mee, zonder de doelmatigheid van onderwijs en de inbreng van een ondernemende leerling uit het oog te verliezen. Het daltononderwijs stelt zich ten doel om het onderwijs efficiënter in te richten door de leerplandoelen af te stemmen op de behoeften, interesses en competenties van leerlingen. Een daltonleerling stelt zich ten doel om op een ondernemende en onbevreesde wijze zich kennis en vaardigheden eigen te maken.
Deze visie past niet alleen volledig binnen deze van het PPGO! (pedagogisch project gemeenschapsonderwijs), ze sluit ook naadloos aan bij de Zelfdeterminatietheorie (Ryan en Deci, 2018) die motivatie als sterk facet ziet binnen het schoolse functioneren. Daarbij moet onderwijs voldoen aan 3 voorwaarden: autonomie, verbondenheid en competentie.
Binnen onze Daltonschool vertalen we deze voorwaarden naar 3 pijlers die de basis vormen voor de ontplooiing van de leerlingen: zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid.
Onze Daltonpijlers komen écht tot leven in onze school dankzij de vrolijke Living Puppets!
Waar komt daltononderwijs vandaan?
Het Daltononderwijs is ontwikkeld door Helen Parkhurst, een Amerikaanse pedagoge, in 1920. Ze ontwierp deze onderwijsmethode om leerlingen meer autonomie en verantwoordelijkheid te geven in hun leerproces. In plaats van klassikale lessen werken leerlingen op hun eigen tempo aan opdrachten, met de leerkracht als begeleider. Parkhurst streefde naar een onderwijsmodel dat leerlingen voorbereidt op zelfstandigheid en maatschappelijke betrokkenheid. Haar ideeën vormen de basis van het Daltononderwijs dat vandaag de dag op onze school en wereldwijd wordt toegepast.