

Daltonpijler
Zelfstandigheid
Bij Daltonschool Hecht geloven we dat zelfstandigheid kinderen helpt om kritisch te denken, initiatief te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor hun leerproces. Leren zelfstandig werken begint bij vertrouwen krijgen en groeit stap voor stap, van de kleuterklas tot het zesde leerjaar.
​
-
Zelf keuzes maken vanaf de kleuterklas. Zelfstandigheid start bij kleine, haalbare stappen. Kleuters leren hun eigen werk plannen met planningsborden, pictogrammen en open kasten, zodat ze zonder hulp aan de slag kunnen. Ze kiezen wanneer ze aan opdrachten werken en nemen verantwoordelijkheid voor hun taken.
-
Van dagplanning naar weekplanning. In de lagere school groeien kinderen in zelfsturing en probleemoplossend denken. Ze werken met dag- en weekplanningen, waarbij ze leren inschatten welke taken ze zelfstandig kunnen uitvoeren en waar ze begeleiding nodig hebben.
-
Oplossingsgericht denken en leren omgaan met uitgestelde aandacht. Zelfstandig leren betekent ook weten hoe en wanneer je hulp vraagt. Via ons verkeerslichtsysteem leren leerlingen om eerst zelf of met klasgenoten naar oplossingen te zoeken. Dit stimuleert hun kritisch denken, flexibiliteit en probleemoplossend vermogen.
-
De rol van de leerkracht: coach en motivator. Onze leerkrachten begeleiden leerlingen vanuit een Growth Mindset (Dweck, 2011), waarbij fouten maken mag en groei centraal staat. Ze bieden een veilige structuur, stimuleren reflectie en helpen kinderen om zelfstandig doelen te stellen en te bereiken.
​
Zelfstandigheid is meer dan alleen kunnen werken zonder hulp – het is leren plannen, kritisch nadenken en veerkrachtig omgaan met uitdagingen. Bij Daltonschool Hecht leren kinderen stap voor stap om met vertrouwen en zelfbewustzijn de wereld in te stappen.
​​​​​
''Leren met vertrouwen in eigen kunnen.''







